Alf Bergin, redaktør og daglig leder i Grav24.
– Grav24 dobler på alle fronter og utfordrer i kremasjonsdebatten, sier redaktør og daglig leder, Alf Bergin.

Grav24 vokser og setter dagsorden

Med fokus på gravferdssektoren har Grav24 i sitt andre leveår doblet både antallet abonnenter og inntektene fra annonser. Magasinets kritiske journalistikk skaper debatt og presser myndighetene til å vurdere kapasiteten på norske krematorier. – Vi er mer enn fornøyde, sier redaktør og daglig leder, Alf Bergin.

Publisert Sist oppdatert

Siden oppstart 10.10.2022 (Ti-ti-to-to) har Grav24 produsert nesten 300 artikler rettet mot begravelsesbyrå og gravplassmyndigheter. 

– Grav24 har blant annet vært en ledende stemme i debatten om kremasjon, som blant annet fikk Barne- og familieminister Kjersti Toppe på banen, sier Bergin.

Nisjepreget journalistikk i et mediemangfold

Kvalitetsjournalistikken er under press. Kunstig intelligens og sosiale medier er kanskje den største utfordringen redaksjoner landet rundt må forholde seg til i årene som kommer.

– Koblet opp mot falske nyheter møter dagens journalister en helt annen virkelighet enn da jeg fant min yrkesvei på starten av 80–tallet, sier Bergin. 

– Den nisjepregede journalistikken i fagpressefloraen er en viktig stemme. Noe som i aller høyeste grad gjelder både små og store fagmedier, mener Bergin, og henviser til de store medienes interesse for Grav24. 

– Vi bringer en smal nisjesektor ut til alle, som snappes opp av store medier som NRK og VG – for å nevne noen.

Nedturer og oppturer

Arbeidet i den lille redaksjonen i Stavanger, preges av hektisk aktivitet. Her holdes det kontroll på abonnenter, produksjon av artikler, økonomi, annonsering og den daglige driften av en bedrift. 

– Det har vært nedturer, men heldigvis har oppturene vært større, sier Bergin, som fremdeles betegner Grav24 som en oppstartsbedrift. – Vi er små, vi er sårbare, derfor brukes mye tid på økonomistyring og fremtidsplanlegging, sier han.

– Hver eneste dag lærer vi noe nytt. En drivkraft er de mange og spennende mennesker vi møter. Disse har sine historier å fortelle, på godt og ondt, sier Bergin.

– På godt og ondt. Hva mener du med det?

– Vi er et uavhengig, redaktørstyrt nettmagasin. Da må vi tørre å peke på utfordringene sektoren møter, sier han, og fortsetter: – Det kan være i form av kritisk journalistikk som tar for seg skjevheter i samfunnet, også innen gravferdssektoren.

– Dette er en viktig del av demokratiet og pressens samfunnsrolle, sier han.

Bergin fremhever at poenget med Grav24 ikke er at magasinet skal være en gapestokk. – Journalistikken skal være korrekt ut fra de fakta vi klarer å bringe fram. Våre kilder får også sitater til gjennomsyn og eventuell korrigering før artiklene publiseres, sier han.

Mange har trua på Grav24

Grav24 gleder seg til fortsettelsen. Redaktøren betegner i alle fall de tre første årene som en oppstartsfase. 

Vi tar små skritt, og som de sier på Jæren: Vi bygger stein på stein.

Alf Bergin

En fjær i hatten er at mange tror på Grav24. Det viser blant annet økonomiske tilskudd nettmagasinet har fått fra Stiftelsen Fritt Ord og Norsk Kremasjonsstiftelse. 

– Det betød utrolig mye da vi fikk disse tilskuddene. At nisjejournalistikk oppfattes som viktig for å styrke demokratiet i en tid da mye dreier seg om fordreide fakta, mener Bergin.

Nå står Grav24 i startblokka for sitt tredje år. Redaktøren håper at man nå får befestet sin posisjon som en sentral publikasjon for hele gravferdssektoren.

– Vi er strålende fornøyd med det vi har oppnådd, avslutter en optimistisk redaktør i Grav24.

Powered by Labrador CMS