Grav24 vokser og setter dagsorden
Med fokus på gravferdssektoren har Grav24 i sitt andre leveår doblet både antallet abonnenter og inntektene fra annonser. Magasinets kritiske journalistikk skaper debatt og presser myndighetene til å vurdere kapasiteten på norske krematorier. – Vi er mer enn fornøyde, sier redaktør og daglig leder, Alf Bergin.
Siden oppstart 10.10.2022 (Ti-ti-to-to) har Grav24 produsert nesten 300 artikler rettet mot begravelsesbyrå og gravplassmyndigheter.
– Grav24 har blant annet vært en ledende stemme i debatten om kremasjon, som blant annet fikk Barne- og familieminister Kjersti Toppe på banen, sier Bergin.
Nisjepreget journalistikk i et mediemangfold
Kvalitetsjournalistikken er under press. Kunstig intelligens og sosiale medier er kanskje den største utfordringen redaksjoner landet rundt må forholde seg til i årene som kommer.
– Koblet opp mot falske nyheter møter dagens journalister en helt annen virkelighet enn da jeg fant min yrkesvei på starten av 80–tallet, sier Bergin.
– Den nisjepregede journalistikken i fagpressefloraen er en viktig stemme. Noe som i aller høyeste grad gjelder både små og store fagmedier, mener Bergin, og henviser til de store medienes interesse for Grav24.
– Vi bringer en smal nisjesektor ut til alle, som snappes opp av store medier som NRK og VG – for å nevne noen.
Nedturer og oppturer
Arbeidet i den lille redaksjonen i Stavanger, preges av hektisk aktivitet. Her holdes det kontroll på abonnenter, produksjon av artikler, økonomi, annonsering og den daglige driften av en bedrift.
– Det har vært nedturer, men heldigvis har oppturene vært større, sier Bergin, som fremdeles betegner Grav24 som en oppstartsbedrift. – Vi er små, vi er sårbare, derfor brukes mye tid på økonomistyring og fremtidsplanlegging, sier han.
– Hver eneste dag lærer vi noe nytt. En drivkraft er de mange og spennende mennesker vi møter. Disse har sine historier å fortelle, på godt og ondt, sier Bergin.
– På godt og ondt. Hva mener du med det?
– Vi er et uavhengig, redaktørstyrt nettmagasin. Da må vi tørre å peke på utfordringene sektoren møter, sier han, og fortsetter: – Det kan være i form av kritisk journalistikk som tar for seg skjevheter i samfunnet, også innen gravferdssektoren.
– Dette er en viktig del av demokratiet og pressens samfunnsrolle, sier han.
Bergin fremhever at poenget med Grav24 ikke er at magasinet skal være en gapestokk. – Journalistikken skal være korrekt ut fra de fakta vi klarer å bringe fram. Våre kilder får også sitater til gjennomsyn og eventuell korrigering før artiklene publiseres, sier han.
Mange har trua på Grav24
Grav24 gleder seg til fortsettelsen. Redaktøren betegner i alle fall de tre første årene som en oppstartsfase.
Vi tar små skritt, og som de sier på Jæren: Vi bygger stein på stein.
Alf Bergin
En fjær i hatten er at mange tror på Grav24. Det viser blant annet økonomiske tilskudd nettmagasinet har fått fra Stiftelsen Fritt Ord og Norsk Kremasjonsstiftelse.
– Det betød utrolig mye da vi fikk disse tilskuddene. At nisjejournalistikk oppfattes som viktig for å styrke demokratiet i en tid da mye dreier seg om fordreide fakta, mener Bergin.
Nå står Grav24 i startblokka for sitt tredje år. Redaktøren håper at man nå får befestet sin posisjon som en sentral publikasjon for hele gravferdssektoren.
– Vi er strålende fornøyd med det vi har oppnådd, avslutter en optimistisk redaktør i Grav24.