Stadig flere begravelsesbyrå slutter seg til Heder
– Det pågår en stor konsolidering i gravferdsbransjen. Konseptet vårt treffer mange byrå. I Heder kan de være seg selv og ta sine egne valg, sier Gunnhild Melbø Tajet (48).
Denne artikkelen er mer enn 12 mnd. gammel.
Hun har helt fra starten vært med på å bygge opp av en av de store sammenslutningene i gravferdsbransjen: Byrågruppen Heder.
Gunhild er daglig leder i Byrågruppen Heder med kontor på Grønlandsleiret i Oslo. Et par dager i uka sitter hun på hjemmekontoret i Hokksund. Hun er født inn i, og vokst opp i et familiedrevet begravelsesbyrå, noe som førte henne inn i yrket hun liker så godt.
Hun tok over, som tredje generasjon, det lokale begravelsesbyrået på Hokksund. På grunn av helsemessige årsaker måtte hun for noen år siden ta det vanskelige valget og overlate driften til andre. Nå trives hun godt i sin nye jobb.
Fra samarbeidsforum til Heder
Allerede på 1990-tallet etablerte flere byrå et samarbeidsforum på Østlandet. Det var organisert som et samvirkeforetak, og var spesielt rettet mot mindre familieeide byrå. – Gode tanker den gang, men det ble utfordrende å få tatt ut full effekt av samarbeidet. Alle involverte skulle delta i alle prosesser, og det var månedlige møter, sier Tajet.
Byrågruppen ble etablert som aksjeselskap i 2019. De fikk ekstern styreleder og styremedlem som fortløpende tar nødvendige beslutninger. De månedlige møtene tok slutt, noe som forenklet hverdagen for medlemsbedriftene.
Byrågruppen Heder ble navnet
Etableringen av Heder var en prosess, fra det som var gammelt og trygt til noe nytt og kanskje litt uvisst. Blant annet måtte man finne et passende navn.
Vi har fått en mye raskere beslutningsmyndighet og får gjennomført mer. Jeg er strålende fornøyd med denne organisasjonsformen.
Gunhild Melbø Tajet
– Vi fikk mange navneforslag i løpet av prosessen. Noen gode og noen dårlige. Valget falt på Heder. Det assosierer vi med heder til livet som er levd og heder til den avdøde. Et verdiord for oss, sier Gunnhild.
I dag har de første 16 medlemsbyråene, vokst til 34. De er spredt over hele landet, og flere banker på døra for å bli med. Bare i 2022 er det innlemmet tre nye byrå. – Heder skal gjøre lokale byrå gode, slik at de lykkes med sin drift, sier Tajet, som har sin styrke i å organisere.
Når Heder bistår med markedsføring, administrasjon og utviklingsoppgaver, kan byrålederen bruke mer tid på daglig drift og på de etterlatte. Alle byrålederne treffes fysisk tre ganger i året, og ellers på Teams etter behov.
For de ansatte i begravelsesbyråene ble pandemien en krevende periode på flere måter. Mange samtaler ble tatt på telefon eller på Teams, noe som opplevdes vondt for gravferdskonsulentene. De er vant til å være nær, og følte ikke de fikk tatt like godt vare på de etterlatte uten å kunne møtes fysisk.
Under seremoniene måtte det føres lister over hvem som var til stede. Antallsbegrensningene la stein til byrden for de som hadde mistet noen. For mange familier ble det vanskelig å velge hvem som fikk komme i seremonien.
Pandemien kom akkurat da vi ble landsdekkende. For meg som jobber sentralt var det en stor fordel at «hele Norge» lærte seg å bruke Teams.
Gunhild Melbø Tajet
For å unngå at hele byrået ble satt i karantene om én ansatt ble syk, var det mange som delte arbeidsstokken i faste grupper som jobbet sammen.
Plutselig ble det stor etterspørsel etter streaming av begravelser. Bransjen snudde seg raskt om, og fikk dette tilbudet på plass. Selv om det nå er åpent for å gå i begravelser igjen, er det fortsatt mange som ønsker streaming. Det er ikke uvanlig at noen ikke har mulighet til å komme. Da er streaming et godt alternativ.
Suksessfaktor: Felles verdiplattform
Mye av suksessfaktoren tilskrives den felles verdiplattformen. De har, i rollen som gravferdskonsulent, valgt tre verdier som kjennetegner hvordan de opptrer overfor etterlatte: Varm, trygg og åpen. – Vi jobber med mennesker som er i en vanskelig situasjon. Alle skal tas godt vare på og møtes med varme og åpenhet, sier Gunhild.
– Samtidig er verdiene ledestjerner for hvordan organisasjonen skal oppleves internt. Felleskapet skal være en åpen og inkluderende arena, hvor det er trygt å spørre og man kan lære av hverandre. Det er en god delingskultur, sier Gunhild.
– Vi ønsker at byråene skal tilby gode tjenester. Med Heder kan vi inngå gode innkjøpsavtaler med forskjellige leverandører av for eksempel kister, annonser, trykksaker, begravelsesbiler og andre rekvisitter vi trenger.
Heder Gravferd har en markedsandel på 25 prosent. Med cirka 10.000 årlige begravelser, er de en stor aktør.
– Vårt konsept treffer mange i bransjen. Fellesskapet er attraktivt og vi har flinke folk i begravelsesbransjen. Dette danner grunnlaget for god utvikling i Heder. Å skape gode møteplasser, både fysisk og digitalt er i så måte viktig, avslutter Gunhild Melbø Tajet i Heder Gravferd.