Ny UTV er på markedet, et kjøretøy utviklet av Sarpsborg-bedriften Paxster AS.
Ny UTV er på markedet, et kjøretøy utviklet av Sarpsborg-bedriften Paxster AS.

Sarpsborg-bedrift lanserer UTV

Visste du at de små, røde, elektriske bilene som i en årrekke har levert post og pakker i norske postkasser, er norsk? De er produsert av firmaet Paxster i Sarpsborg.

UTV – Utility Terrain Vehicle

En UTV er en firehjuling som er modifisert for å frakte utstyr. Det er to forskjellige førerkortklasser alt etter hvilken størrelse man ønsker:

  • eCompact og eCompact Air i kategori L6e (45 km/t): Du trenger et AM-kategori 147 mopedførerkort for å kjøre dette kjøretøyet, som du kan få fra 16 års alder.
  • eCompact, eCompact Air i kategori L7e og eStretch L7 (60 km/t): Disse kjøretøyene krever et B-kategori førerkort. Minimumsalderen for å få et B-kategori førerkort er 18 år.

Nå produserer Paxster en UTV av disse gamle postbilene.

Etter flere år på veien, kjøper de tilbake postbilene som strippes helt ned før de bygges om. Med en gjenbruksgrad på 95 prosent reklamerer de med norsk, grønn industri som setter sirkulærøkonomi ut i praksis. For dem var det ikke nok å produsere bærekraftige kjøretøy.

Bedriften i Sarpsborg har utviklet seg til å bli en stor, norsk kjøretøyprodusent. Fra sin fabrikk distribueres kjøretøy til store deler av Europa. De er tilstede i 20 land, men ambisjonene er klare: De ønsker å vokse i Europa.

Dermed har også navnet på kjøretøyet fått et internasjonalt tilsnitt: eCompact Air.

Den nye UTV-serien ble lansert for et drøyt år siden, og kommer både som nye og som gjenbrukte modeller med rekkevidde på mer enn 100 kilometer.

Vi vet at design er viktig, enten du skal bruke kjøretøyet på jobb eller privat. Vi har derfor skapt et stilig design uten at det har gått på bekostning av allsidigheten og alle de gode egenskapene.

Alexander Säfvenbom, Adm. dir. Paxster AS

Den nye UTVen fra Sarpsborg-firmaet Paxster AS, har blitt et godt alternativ til andre små, elektriske kjøretøy som passer på gravplasser.
Den nye UTVen fra Sarpsborg-firmaet Paxster AS, har blitt et godt alternativ til andre små, elektriske kjøretøy som passer på gravplasser.
Paxster har mange nyttige funksjoner, og de to versjonene kan ha en last på inntil 400 kilo.
Paxster har mange nyttige funksjoner, og de to versjonene kan ha en last på inntil 400 kilo.
Flere gravplassmyndigheter har gått til anskaffelse av Paxster, og så langt svarer kjøretøyet til forventningene.
Flere gravplassmyndigheter har gått til anskaffelse av Paxster, og så langt svarer kjøretøyet til forventningene.
Mange redskaper kan lastes opp på den nye UTVen.
Mange redskaper kan lastes opp på den nye UTVen.
Alexander Säfvenbom, adm. dir. Paxster AS.
Alexander Säfvenbom, adm. dir. Paxster AS.

Kjøretøyene kan tilpasses med tilleggsutstyr som brøyteskjær, løvoppsamler og tilhenger. Den er godkjent for å kjøre på vei, så vel som innendørs. En rekke oppgaver på ulike steder kan utføres med ett og samme kjøretøy.

Det er anslått at det bare er rundt én av ti av ATV-kjøperne som egentlig trenger de egenskapene et slikt kjøretøy har. Men så langt har mange forhandlere ikke hatt et fullgodt alternativ å tilby.

Alexander Säfvenbom, Adm. dir. Paxster AS

– Fra forhandlere og kunder har behovet og etterspørselen vært der lenge, skriver firmaet videre. Nå er det kommet et alternativ til de fossildrevne firhjulingene med store muskler og ekstreme egenskaper.

De lister opp en rekke argumenter for sin nye serie, blant annet.

  • Elektrisk
  • Stillegående
  • Ergonomisk
  • Utviklet og produsert i Norge
  • Lang levetid på batteriene
Powered by Labrador CMS